Gribi lidot?
Jautā man, kā...
Mūsu sapnis lidot īstenojās ar paraplāna palīdzību. Un Jūsējais?
KĀPĒC?

KĀPĒC cilvēks vienmēr sapņojis par lidojumu un turpina sapņot par to joprojām?
KĀPĒC viņš nepaguris izgudroja un turpina izgudrot visus iespējamos veidus, kā pacelties debesīs?
Kas tāds tik noslēpumains notiek ar to, kurš līdzīgi putnam atraujas no zemes un iekļūst šķietami jaunā dimensijā, iepazīstot jaunu pasauli un jaunus plašumus?

Šos jautājumus var nodēvēt par retoriskiem pēc būtības. Un pat ja ļoti vērīgi ieskatīties cilvēka aizrautībā degošajās acīs, kurš pirmo reizi piedzīvojis lidojumu, pat ja ļoti uzstājīgi, ilgi un detalizēti iztaujāt par to jau pieredzējušu pilotu, diezvai kādam izdosies saņemt konkrētas atbildes uz šiem jautājumiem.

Komunicējot ar “lidojošajiem cilvēkiem” var vienīgi konstatēt faktu:

Viņus visus vieno kas kopīgs – kaut kādas zināšanas, kaut kāds noslēpums. Kaut kas tāds, kas viņus padara līdzīgus un vieno. Kaut kas tāds, kas jau no pirmajiem vārdiem rada sapratni un draudzību starp cilvēkiem neatkarīgi no dzimuma, vecuma, nacionalitātes un sociālā stāvokļa.

Un TO izskaidrot ir neiespējami.
Bet TAM var pievienoties un TAJĀ dalīties.
Un TO var izzināt tikai PATS.


AR KO?

Līdz 21.gadsimta sākumam izgudrots milzīgs daudzums visdažādāko lidojošo aparātu, kas spējīgi apmierināt gandrīz vai katru vēlmi un prasību. Kādēļ tad tieši PARAPLANIERISMS iekarojis populārākā lidošanas veida statusu Eiropā, tam esot vienam no jaunākajiem ultra-vieglās aviācijas veidiem, tik īsā laikā?
Centīsimies atbildēt.
Jo:
  • Pirmkārt – VIENKĀRŠI
  • Otrkārt – BRĪVI
  • Treškārt – DEMOKRĀTISKI
  • Ceturtkārt – PIEEJAMI
PAR VIENKĀRŠĪBU

Tas piederās tēmai par visu ģeniālo. Pirmais, kas pārņem, izpētot parplāna uzbūvi, ir izbrīns. Kā tik sarežģītu tehnoloģiju gadsimtā radīts tik vienkāršs lidojošais aparāts, kuru veido kupols, stropes un iekares sistēma?


PAR BRĪVĪBU

Ak, šis saldais vārds “brīvība”! Brīvais lidojums – tas ir tas, kas padara Jūs līdzīgu putnam. Tas ir tas, kas spalvu klātos lidoņus liek pieņemt Jūs par savējo un nebaidīties no Jums. Tas ir viegls svilpiens ausīs. Tas ir sajust termālās plūsmas cēlējspēku ar savu ķermeni. Tā ir debesu smarža.

Bet pie šī brīvības jēdziens netiek izsmelts. Brīvības sajušanai svarīgi arī praktiski aspekti, kas nosaka Jūsu rīcības brīvību uz zemes. Paraplāns un pārējais aprīkojums, kas nepieciešams lidojumam, satilpst 15 – 20kg smagā somā, un nesagādā raizes pārvietojot un uzglabājot. Pilots 5 – 10 min laikā ir spējīgs sagatavoties lidojumam.

PAR DEMOKĀRTIJU

Noticiet, lidot var katrs! Un ne tikai sapnī. Ar parpalānu lido gan meitenes, gan cilvēki gados, gan tievi, gan dūšīgi. Paraplanierismā neeksistē ne dzimuma, ne vecuma, ne citu veidu diskriminācija. Jo tas ir vienkārši (skatīt augstāk tekstā) un pieejami (tekstā zemāk). Galvenais kritērijs atlasē profesionālajai piemērotībai ir cilvēka vēlme lidot.

PAR PIEEJAMĪBU

Ja runājam par cenām, bez melīgas pieticības var apgalvot, ka paraplanierisms ir pats pieejamākais lidošanas veids, neskaitot lidošanu ar slotu, zābakos – ātrgājējos vai ar lidojošo paklāju. Pamata lidošanas komplekts, kas nepieciešams:

  • Paraplāns
  • Iekares sistēma
  • Ķivere
  • Rezerves izpletnis
PAR DROŠĪBU

Pēc mūsu ieskatiem, ja cilvēks ievēro visus noeikumus, paraplanierisms ir daudz drošāks par automašīnas vadīšanu.


KĀDĀ VEIDĀ?

No pirmā acu uzmetiena, paraplāns ļoti atgādina izpletni. Bet kā zināms, izskats var būt maldinošs. Ja ieskatīsies un salīdzināsi, tad pat ar neprofesionāļa acīm redzams liels daudzums atšķirību. Un pati galvenā atšķirība – pielietojums.

Par izpletņiem zina pat bērni – tas satilpināts mazā mugursomā. Izpletņlēcēji – tie ir cilvēki, kas lec no lidmašīnas, pavelk aiz gredzena, atveras izpletnis un ar diezgan lielu ātrumu viņi krīt, līdz sasniedz zemi. Pieaugušie zina, ka izpletņlēkšanas sportā vislielāko baudu sagādā brīvā kritiena izjušana.

Lai izmantotu paraplānu, lidmašīnas nav vajadzīgas, kas ir, protams, plus. Vajadzīgs KALNS, VINČA vai MOTORS (tālāk plašāks izklāsts). Galvenais, ko vēlamies uzsvērt, paraplāns – tas NAV drošas piezemēšanās līdzeklis kā izpletnis. Paraplāns – tas ir LIDAPARĀTS, kas ļauj izjust brīvo lidojumu un spēj ne tikai piezemēties, bet arī uzņemt augstumu. Līdzīga darbības shēma ir arī, piemēram, manuāli vadāmam deltaplānam vai bezmotora planierim.

Paši paraplanieristi joko, ka galvenā atšķirība starp izpletņlēcēju un paraplanieristu ir tā, ka pirmais tiecas lejup, kamēr otrais – augšup.

Nezinot elementārus aerodinamikas pamatus (kas ir pavisam normāli “nelidojošam cilvēkam”), liels pārsteigums ir ieraudzīt kā paraplāns paceļas pilnīgi bez trokšņa, šķietami klausot kādam neredzamam spēkam. Šis spēks, patiesībā ir pavisam īsts, kas sarunvalodā iesaukts par TERMIĶI. Ja nosaukt to gramatiski pareizi, tad šī teikuma ietvaros esat iepazinušies ar “augšupejošu termālo gaisa plūsmu”. Ja pilots apguvis visu augstāk minēto un tam ir nepieciešamā pieredze “apstrādāt” šādas siltā gaisa plūsmas, kā arī ir pietiekams augstums virs zemes, tik tiešām iespējams pacelties augstāk par sākotnēji iegūto augstumu.

Jums īpaši paveicies, ja dzīvojat kalnainā apvidū. Pilnai laimei vairāk par paraplānu tad arī neko nevajag (joks). Uzrāpieties kalnā, izklājat savu paraplānu, sperat soli pāri kraujai...un esat gandrīz kā ērglis.

Bet ja reiz Jums paveicies tāpat kā mums un esat labi pazīstams ar jēdzienu “horizonts”, jo Jums visapkārt par vienīgajām augstienēm dēvējamas egles, daudzstāvu mājas un televīzijas torņi, neuztraucieties – izeja ir! Un tā ir VINČA, ar kuras palīdzību pilots gluži kā gaisa pūķis (ļoti abstrakti salīdzinot) tiek uzvilkts augstu gaisā, kur, jau atkabinājies no troses, var uzsākt patstāvīgu brīvo lidojumu.

Latvijā aktīvās lidošanas prakses laikā tikuši sasniegti šādi rezultāti: lidojumus uz attālumu – 185 km, brīvā lidojumā uzņemts augstums – 3600 m, ilgākais lidojums – 8 stundas. Visi šie sasniegumi parakstāmi ar latviešu pilotu uzvārdiem mūsu pašu pieticīgajos, līdzenajos apstākļos un brīvajā lidojumā bez motora.

Kā trešais lidošanas veids ir lidojums ar motoru. Jūs jautāsiet: “KĀ tad tas ir?! Kā tas iespējams ar paraplānu, kuram nav pat ne mazumiņa cietas konstrukcijas?!” Vai Jums ir zināms tāds brīnumains personāžs kā Karlsons? Jā, jā, tas pats Karlsons, kuram ir bikšeles ar motoriņu uz muguras. Diez vai viņš arī ir PARAMOTORA izgudrotājs, tomēr kā prototips gan – paraplanieristi, gluži kā varonis, kas dzīvo uz jumta, kabina motoru sev pie muguras. Tomēr Karlsona spēja lidot ar motoru bez paraplāna pat mums paliek kā neatrisināma mīkla.

Liela priekšrocība paramotoram ir tā, ka kļūstat autonoms. Jums lidojumam vairs nav nepieciešams ne kalns, ne vinča. Vajadzīgs vien 10 – 20 m liels starta laukums. Jūs varat startēt kaut no piemājas mauriņa (ja vien nedzīvojat prezidenta pils vai valsts robežas tuvumā).

Tagad par galveno...
KUR? KAD? AR KO?

Varbūt, uzzinot par ŠO, arī Jums sagribējies pamēģināt izjust to jauno, kas vēl nav piedzīvots. Ticiet, kā mēs Jūs saprotam!

Testa nolūkam “Vai man tas vajadzīgs?” iesakām TANDĒMLIDOJUMU, kuru izbaudāt kā pasažieris lidojot ar pieredzējušu pilotu – instruktoru,kas visu dara Jūsu vietā, un Jums ne par ko nav jādomā, kā tikai jābauda mirklis un sajūtas. Lidojuma laikā varat uzņemt plašās ainavas fotogrāfijas no putna lidojuma augstumiem un domāt par to “vai man tas vajadzīgs?”. Balstoties uz līdzšinējo pieredzi, varam diezgan droši pieņemt, ka atbilde visdrīzāk būs apstiprinoša.

Tad nu nākamais solis patstāvīgai lidošanai būs apmācības, ko varat saņemt no pieredzes bagātiem un profesionāliem instruktoriem tepat Latvijā!

Un lūk – Jūs esat pilots.
Tas ir tikai sākums.
Tagad Jūs vēl nevarat pat iztēloties, cik piesātināta un pārsteidzoša var kļūt Jūsu dzīve.
Tagad Jūs varat sākt saskatīt un iepazīt pasauli no putna lidojuma augstumiem. Vai tad ne par to Jūs sapņojāt?